Anoek en ik zijn overweldigd door de vele fijne reacties op Pronk, de podcast die we samen voor De Correspondent maakten over oud-minister Jan Pronk en het verdwijnen van de sociaaldemocratie. De podcast werd onder andere besproken in Trouw.
De film La Maruja van Pilar Mata Dupont waarvoor ik het sounddesign is te zien via Protoype. De installatie The Ague waarvoor we eerder samenwerkten was te zien in het Samstag Museum in Adelaide in Australië.
Voor documentairemaker Misha Beliën deed ik het sounddesign en de mix voor zijn films ‘Meer Geluk’ en ‘Free as a Monk‘. Beide zijn uitgezonden door de KRO/NCRV op NPO2.
Samen met kunstenaar Seecum Cheung werkte ik met masterstudenten van de Willem de Kooning kunstacademie voor het ‘Artist as Educator’ project van het Booijmans van Beuningen aan een werk over gentrificatie op de Beijerlandse Laan in Rotterdam. We hebben verschillende winkeliers geïnterviewd over de veranderingen in de straat en hun eigen verbinding met hun zaken en met de straat. Daarnaast gaf ik een workshop over het gebruiken van conceptuele audio technieken voor het vertellen van een verhaal. Van het project is een publicatie gemaakt die je hier kunt downloaden.
Op 20 september gaf ik de keynote lezing voor ‘Time For Change!’, een programma om het kunstaanbod voor jongeren in Haarlem te verbeteren. Daarnaast was er een fundraiser voor het ontwikkelen van een programma voor aanvullend cultureel onderwijs in samenwerking met de Stichting Kinderuniversiteit Haarlem, Haarlem Effect en de Rotary Club voor jongeren die wat extra hulp kunnen gebruiken.
Het was een enerverende avond met een discussie tussen instellingsdirecteuren en jongeren en een optreden van pianisten Lucas en Arthur Jussen.
Op verschillende plekken in Nederland was de voorstelling ‘Voyagers’ te zien van Marjolijn van Heemstra. Het idee kwam voort uit een podcast die wij eerder samen voor De Correspondent maakten. De voorstelling die werd geregisseerd door Erik Whien gaat veel verder dan de podcast en is een poëtisch spektakel met geweldige muziek van Pynarello over de grenzen van ons voorstellingsvermogen en onze doorgaande pogingen om een perspectief te krijgen op onszelf.
Het audiovisueel kunstfestival Schemerlicht programmeerde van 22 tot en met 31 oktober 2021 een programma rondom geluidsrecordist en akoestisch ecoloog Gordon Hempton dat is geïnspireerd op een podcastproject dat Zeno Siemens en ik eerder maakten over het werk van Hempton.
De podcasts Pronk die ik samen met Anoek Nuyens maakte en Revolusi waarvoor ik eindredactie en stemwerk deed, werden door NRC genoemd bij de beste podcasts van 2021. Pronk is een productie van De Correspondent en Revolusi is tot stand gekomen door een samenwerking van De Correspondent en Klara.
Voor De Correspondent deed ik de mix en het sounddesign van de Rutte deepfake video.
Zoom uit met de boeken van De Correspondent from De Correspondent on Vimeo.
Voor De Correspondent maakte ik samen met illustrator Luka van Diepen een bioscoopreclame voor de uitgeverij (regie/sounddesign/muziek).